неделя, 21 юни 2009 г.

Ритъм енд блус


Ритъм енд блус (на английски Rhythm and blues или съкратено RnB и R&B) е събирателно понятие, обозначаващо всички прояви на негърската популярна музика, възникнали на основата на блуса, от 40-те години на 20 век насам в САЩ. Ар ен Би музиката комбинира джаз, госпъл и блус влияния, първоначално представяни от афроамериканските изпълнители.
B своите първи прояви ритъм енд блус се е свирил от малки групички, съставени от четири или пет музиканти; обикновено бас, барабани, един или два саксофона и китара или пиано. В днешни дни съкращението R&B е по-често използвано и описва модернизираната версия на соул и фънк, вдъхновената афро-американска поп-музика, която произлиза в последствие на диското през 80-те. В началото на развитието си rhythm and blues е бил нещо като предшественик на rock`n`roll. Бил е силно повлиян от джаз-музиката и jump-музиката, от негърската църковна музика ( gospel ), а също и от африканските ритми. Първият рок-енд-рол състоящ се в R&B песни като “Rocket 88” и “Shake, Rattle and Roll” се появява в популярните музикални чартове, както и в R&B чартовете. "Whole Lotta Shakin' Goin' On" – първият хит на Jerry Lee Lewis е R&B кавър, който достига до първото място в Поп и R&B-класациите в западната част на страната. Музикантите съсредоточават постепенно вниманието си върху различието между jazz и rhythm and blues и записват едновременно и в двата жанра. Голяма част суинг-групи също записват rhythm and blues.
В началото на 60-те години в Англия, с помощта на голямата поп-сцена, R&B достига своята връхна точка и популярност. Без всякакъв вид расови предразсъдъци, които пречат на приемането на музиката в САЩ, белите британски изпълнители и слушатели се адаптират към този новоизлюпен стил без грам колебание и групи като The Rolling Stones and Manfred Mann го разпространяват сред аудиторията. На този термин е гледано с лоши очи през 60-те и е бил заместен от соул-музика. R&B е възвърнат в употреба не по-рано от 80-те години.
Терминът R&B днес се е очертал като стил афро-американска музика, произлизащ от завещанието на диското през 80-те, което съчетава елементи от соул-музиката, фънк-музиката и поп-музиката и ( след 1986-та ) хип-хоп. Това е така нареченият съвременен R&B. Понякога причисляван като “urban contemporary”( името на радио формат свирещ хип-хоп и R&B ) или “urban pop”, съвременният R&B е силно изпипан електронен продукт ползващ синтезирани барабанни ритми и спокоен, разточителен стил на пеене. Използването на хип-хоп ритми е типично, въпреки твърдостта и неспецифичното звучене в хип-хопа, но е редуцирано и по-гладко.
С прехода от соул към R&B от началото и средата на 80-те, певецът Luther Vandross и новите звезди като Prince (Purple Rain) and Michael Jackson (Off the Wall, Thriller) изпъкват ясно и доминират в чартовете през 80-те години. “Thriller” на Michael Jackson, който възвръща черната музика в съзнанието на поп-аудиенцията в САЩ, е най-добре продаваният албум на всички времена до момента в света.
Женските R&B изпълнителки като Whitney Houston и Janet Jackson стават доста популярни в края на 80-те. Tina Turner, към своята 50-годишна възраст се завръща със серия от хитове с доста смесено звучене. Популярни са били също и New Edition – група тийнеджъри, които са послужили за прототип за по-късните момчешки групи като New Kids on the Block, The Backstreet Boys и други.
В началото на 90-те R&B групата Boyz II Men възвръщат отново класическата соул вокална хармония. Te спечелват доста от своите балади с помощта на продуценти като Babyface и Terry Lewis, който прави известна Janet Jackson през края на 80-те и началото на 90-те. Като изпълнител Babyface и по-новите като Brian McKnight отбягват по-забележимите хип-хоп влияния и записите им са по-плавни, с по-меко звучене на R&B наречено quiet storm.
В началото на 90-те алтернатив-рокът, поп/рок-хитовете и гангстерският рап оглавяват класациите и R&B-изпълнителите започват да добавят в нещата си повече рап/хип-хоп звучене. New jack swing, имащ своето доста тежко звучене, е заместен от по-хапливия East Coast хип-хоп, в резултат на което се създава т.нар. "hip hop soul" от Sean "Puffy" Combs, продуцент на Mary J. Blidge. Тя и още някои хип-хоп/соул изпълнители като R. Kelly, Montell Jordan, Brandy и Aaliyah вкарват в песните си различни жаргони, стил и манталитет от R&B музиката. Субжанрът също така включва доста голяма доза gospel с интонация на вокалите. Хип-хоп/соул звученето продължава да присъства в нещата на изпълнители като Ashanti, Amerie и Keisha Cole.
В средата на 90-те суперуспешните изпълнители като Mariah Carey, женската група TLC и вече споменатите Boyz II Men правят R&B-музиката модерна. Boyz II Men и Mariah Carey отбелязват няколко хитови попадения в челото на Billboard Hot 100 - включително "One Sweet Day", който е съвместен и става най-дълго присъствалият на челна позиция хит в цялата история на класацията. Към това можем да прибавим двата издадени от Boyz II Men и TLC албума през 1994 - "II" и "CrazySexyCool", които се разпродават в над 10 милиона копия, спечелвайки си диамантен сертификат от Recording Industry Association of America. Други топ-изпълнители от това време са Toni Braxton, певецът/композитор/продуцент R. Kelly и женската група En Vogue.
През по-късната част от десетилетието, нео-соулът, който прибавя соул-звучене от 70-те за хип-хоп/соул съчетанието, възниква в лицето на изпълнители като D'Angelo и Lauryn Hill. Малкото изпълнители, по-забележителни от които са Missy Elliott и Ciara, прескачат границата от R&B до хип-хоп, като записват и в двата стила едновременно.
От края на 90-те и началото на 2000, поп-звученето в R&B-музиката може да бъде чуто в нещата на няколко изпълнители, най-забележителни са Jennifer Lopez и по-късните записи на NSYNC, както и първите неща на 98 Degrees. Вокалът на NSYNC Justin Timberlake прави соло-записи, съдържащи в себе си доста от R&B и хип-хоп музиката. Другите поп-звезди, които също имат доста R&B-звучене в поп-музиката си ( понякога наричана "dirty pop","urban pop" ) са Britney Spears, Gwen Stefani, и Pink.
Във Великобритания R&B намира своя път в гаражният английски 2Step, характеризиращ се като R&B-пеене акомпанирано с breakbeat/jungle ритми. Сред най-забележителните изпълнители можем да посочим Craig David, който преминава през цялата американска R&B-аудиенция.
От около 2000-та година насам кръстоската между R&B и хип-хоп достига до такава степен, че в повечето случаи единствената разлика от R&B-албума до хип-хоп албума е дали вокалите рапират или пеят. Днешният R&B има звучене, което е повече ориентирано към ритъма, отколкото е било за hip hop soul и изключва твърдостта и сантименталното усещане, на което hip-hop soul разчита. Тези ритмични елементи произхождат от new jack swing. R&B се фокусира повече върху отделните изпълнители, отколкото върху групи. Към 2005-та най-значителните R&B-изпълнители са Usher, Beyonce ( вокал на Destiny's Child ) и Mariah Carey, която се завръща през 2004-та на сцената след претърпели няколкогодишни неуспехи, последвани от Rihanna, Chris Brown, Ne-yo. Соул-R&B продължава да е популярен с изпълнители като Alicia Keys и John Legend. Timbaland става най-забележителният заради своите хип-хоп и jungle-базирани продукции в края на 90-те, докато по същото време е продуцирал R&B-хитове за Aaliyah и Missy Elliott. В края на десетилетието неговите неща променят R&B-песните по негов собствен начин с много по-малко хип-хоп усещане. Работи съвместно с Justin Timberlake, Nelly Furtado, Madonna, Pussycat Dolls, Keri Hilson и други.

Няма коментари:

Публикуване на коментар